torsdag 10 december 2009

Pepparkakscookies

Min yngsta son frågade om jag inte kunde baka pepparkakor med chokladbitar i häromdagen. Det skulle vara som cookies med pepparkakssmak då var mitt svar. Ja, just det sa han och så här blev det. I mitt tycke en kaka med vuxen smak men den fick högsta betyg av min son.
Pepparkakscookies 25 - 30 st:
125 g rumstempererat smör
110 g mörkt muscovadosocker
180 g vetemjöl
1 ägg
1 tsk vaniljextrakt
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1/2 tsk mald kryddnejlika
rivet skal av en apelsin
200 g grovt hackad mörk choklad
Vispa smör, socker och vaniljextrakt poröst i en skål. Tillsätt ägget och rör om ordentligt. Blanda sedan ner resten av ingredienserna. Rulla små bollar av smeten, en matsked stora ungefär. Placera ut 10 - 12 st per plåt. Baka i 175 grader 10 - 12 minuter tills de hade fin färg.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera